Veselje sastavljanja novog jelovnika

Toliko sam toga pročitala o zdravoj prehrani, da sam ponekad potpuno odbijala svaku ideju o zdravoj hrani, najradije bih se bacila na slaninu i kobasice. Jer, svi znaju sve o zdravoj ishrani, svi tvrde da je upravo njihov odabir hrane najbolji, svi znaju da je baš njihova dijeta najbolja. Prehrana po krvnim grupama, LCHF prehrana, sirova hrana, vegetarijanska, veganska, medicinska dijeta po tipu oboljenja, bezglutenska prehrana…nema kraja!

Istina je, naravno, da svatko mora sam za sebe pronaći najpovoljniju i najzdraviju prehranu, što zavisi o mnogim detaljima – koliko se krećemo, koliko se bavimo tjelesnim aktivnostima, radimo li fizički zahtjevan posao ili samo sjedimo u uredu, pripremamo li obroke sami ili uzimamo hranu „s nogu“…

U ovo vrijeme interneta, nije teško saznati detalje o prehrani i prehrambenim navikama, o kvaliteti i sastojcima pojedinih namirnica, o tome koje su namirnice prikladne u koje godišnje doba, kako hrana djeluje pri različitim oboljenjima, što jesti ako želimo smršaviti…No, sva ta lavina informacija ponekad zna biti i štetna – jer, ne promišljajući o vlastitim, individualnim potrebama, ljudi krenu „grlom u jagode“, nerijetko i u krajnosti, prihvaćajući nekritički sve što su pročitali. Kao, piše na internetu, znači da je dobro i zdravo.

Imate li visok tlak, ili upalu gušterače, ili visok kolesterol, liječnik će vam propisati lijek, i uz to dati papir s preporučenom dijetom, ovisno o vrsti oboljenja. Za liječnika, ali i za mnoge od vas, to je gotova priča. Lijek i dijeta, i kroz određeni period vrijednosti bi trebale doći na normalu.

Što se, međutim, događa kada ni nakon dužeg vremena vrijednosti ne dolaze na normalu, a vi se osjećate lošije, napuhano, pospano, umorno, pa čak i bijesno? Jer, poslušni ste, redovito uzimate terapiju i pridržavate se dijete. Jedna od mogućnosti je da ste intolerantni na neke namirnice. A eto, baš te namirnice nalaze se na popisu koji vam je dao liječnik. U najboljoj namjeri da si pomognete, događa se upravo suprotno.

Činjenica je da u današnje vrijeme prehrambenog obilja, zapravo uopće nije lako odabrati hranu od koje bi se dobro osjećali, od koje bi bili poletni i vedri, koja bi nas poticala i pokretala, a ne opterećivala ili uspavljivala nakon obroka.

Iz vlastitog iskustva mogu potvrditi koliko sam  muka prošla dok sam pronašla što i kako jesti. Naime, čak i kad sam obavila cjelovit test intolerancije na hranu, nisam lako sastavila jelovnik. Zapravo, bila sam navikla na hranu bez glutena i izbacila sam većinu žitarica – recimo, kruh sam zamijenila spravljajući sama peciva od  brašna orašida. No, situacija se nije puno popravila, pa sam i to izbacila iz prehrane. Uglavnom, trebalo je dosta vremena da sastavim vlastiti zdravi jelovnik.

Naime, kad je neki sastojak zabranjen, primjerice jaja, važno je shvatiti da uopće nije riječ samo o jajima, već o svim proizvodima i namirnicama u kojima ima jaja. Jednako je tako i s mlijekom, čak i sa sojinim ako je na listi zabranjenog, o mlijeku u prahu, skrivenom u brojnim namirnicama  i prerađevinama, da  i ne govorim.

Drugim riječima, na ovim mojim malim primjerima, pokušavam pokazati kako ni najzdravija hrana nije zdrava za svakoga, kako treba osluškivati vlastito tijelo, pratiti reakcije, gotovo pričati s njime i pomagati mu. I ne prepustiti se jadikovkama – nešto je na crnoj isti, ali uvijek će se naći nešto zamjensko.

K tome, važno je usmjeriti misli upravo na vlastitu zdravu prehranu i ne odustajati. Neka vas ne pokoleba početak sastavljanja novog jelovnika. Nutricionisti mogu pomoći, naravno, ali oslobodite i vlastitu kreativnost, spojite ugodno s korisnim, osjećajte se zdravo, poletno,  sami otvarate vrata svojim novim životnim navikama. Neopterećeni lijekovima i stalnim kontrolama, pomoći ćete sebi i svojem zdravlju. I osloboditi jedno mjesto u liječničkoj ambulanti.