Uzroci i posljedice stresa: kao maska s kisikom

O stresu je toliko toga već napisano, da se i sama pitam ima li smisla još nešto pokušavati i dodavati.

No, možda ipak – ne toliko o stresu koliko o posljedicama stresa. Naime, znamo da je stres jedna od najvećih zapreka spokojnim životu, duhovnoj i fizičkoj stabilnosti i općeg osjećaja blagostanja pojedinca. Znamo da je stres nasrtljivac koji napada um i tijelo, da je neka vrsta „glasa straha“ koji ometa, izjeda, koji uvlači u zatvoreni krug bolova. Stres je – blokator. On koči, zastrašuje i oduzima energiju i volju. Stres je, zapravo, strah. Utoliko treba poduzeti sve da ga uklonimo iz naših života i da ga zamijenimo snažnom voljom za ovladavanjem vlastitim tijelom i umom, da se okrenemo blagotvornoj energiji mira i iscjeljenja.

Razmotrimo jednu od posljedica stresa – primjerice, psihološki stres povećava razinu kortizola, sto izaziva  kronične upalne procese u tijelu. Upale su utoliko možda najbolji signal da su tijelu potrebni popravci. Naravno, kad upala postane trajno stanje, onda se pojavljuju i  razvijaju razne  bolesti – dugotrajna upala dovodi do proizvodnje loših slobodnih radikala koji izazivaju preuranjeno starenje stanica i izazivaju brojne  zdravstvene tegobe. Primjerice, kardiovaskularne bolesti i rak. Ili pak slučajevi u kojima imunološki sustav pogrešno pokreće upalne reakcije i izaziva, uz ostalo, astmu. Jednako tako, visoki krvni tlak može biti uzrok upalama bubrega. Grčevi u trbušnoj šupljini i dijareja mogu izazvati upalu debelog crijeva. Primijetite li naznaku nekih od ovih procesa, znajte da će smanjenje stresa olakšati ili potpuno ukloniti upalne procese u vašem tijelu.

Često se govori da je potrebno mirovanje kako bi se ozdravilo. Ali, naprotiv – upalu treba izbaciti iz tijela, i zato je potrebna redovna rekreacija i tjelovježba. Neka to u početku bude lagana šetnja, a zatim postupno, s jačanjem kondicije, neka zahtjevnija i jača tjelovježba. Jasno, potražite savjet ako mislite da ne možete sami procijeniti koje vježbe i koji intenzitet, kako biste otklonili pogreške ili ozlijede.

Ali, dok se bavimo posljedicama, dok otkrivamo koje upale signaliziraju stres i dok ih vježbama uklanjamo, ipak ostaje najvažnije pitanje – otkuda, zapravo, dolazi stres? Što ga proizvodi? Dolazi ili on izvana ili ga možda i sami proizvodimo? Nisu li možda naše frustracije ili naš nemar spram samih sebe uzrok nezadovoljstva koji se iskazuje kao stres?

Razmislite, kada ste se bavili nekom od aktivnosti koje volite? Je li prošlo više od tjedan dana? Ako je odgovor potvrdan, razmislite o svojim prioritetima kako biste sami sebi pomogli i oslobodili se barem djelomično od stresa i bola. Nađite vremena svaki tjedan za nešto svoje, za nešto što vas čini sretnima i opušta, ne dopustite da vam utrka za zaradom bude izgovor kako nemate vremena za sebe.

Skloni smo reći kako nemamo vremena za wellness i za masaže. Ali, wellness nije salon, sauna ili bazen – wellness je stanje našeg duha, wellness je naša spremnost da pomognemo sami sebi poboljšati vlastiti život. Wellness uvijek možemo imati kod kuće, i ne trebaju vam odlasci u skupe spa centre. Samo odvojite dio vremena za sebe.

Ako vas opušta čitanje, čitajte. Ili možda pjenušava i mirisna kupka? Čaša pića uz kamin i draga osoba? Sve u čemu uživate vrijedno je vašeg truda. Možda nisu najvažnije materijalne stvari, već ljubav koju dajemo i primamo. Svaki postupak ili svaka situacija koji vas ispunjavaju i u kojoj se osjećate njegovano, voljeno, opušteno i bez stresa vrijedna je vašeg truda.

Pomislite, na primjer, zašto nas u avionu, prije polijetanja, stjuardese podsjećaju da u slučaju opasnosti masku s kisikom stavimo prvo sebi na lice, prije nego krenemo pomoći drugima? Naravno, zato što nikome nećete moći pomoći ako prvo ne pomognete sebi. Zanemarujući ovo važno načelo brige o sebi, vjerojatno ćete izgubiti svijest i nećete nikome pomoći, a i sami ćete snositi posljedice.

Isto pravilo vrijedi i u životu. Na zemlji, kao i u avionu, treba slijediti iste upute – brinite o sebi da biste mogli pomoći drugima, odvojite dio vremena za sebe i svoje potrebe, jer se jedino tako otklanja stres i otvara put boljim odnosima s drugima.

I uvijek provjeravajte što je, zapravo, uzrok stresa koji osjećate. Bez toga, stalno će vas proganjati taj „glas straha“ i stalno ćete živjeti s posljedicama. Kao da vas u avionu maska s kisikom guši, umjesto da vam pomaže.

 

0 replies

Leave a Reply

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *